Τελειομανία

perfectΈχω ακούσει ανθρώπους να διατυμπανίζουν με καμάρι ότι είναι τελειομανείς.  Κάποιοι πιστεύουν ότι είναι μια αξαιρετική δεξιότητα.  Λίγοι όμως συνηδειτοποιούν ότι η τελειομανία είναι στην πραγματικότητα σθένεια.  Μας αποστερεί  από μια γεμάτη και ισορροπημένη ζωή.  Αν είστε και εσείς τελειομανής, είναι πολύ πιθανό να μάθατε νωρίς στη ζωή σας ότι η αξία σας βρίσκεται στα επιτεύγματά σας.  Μάθατε δηλαδή να αξιολογείτε τον εαυτό σας θετικά, μόνο εφόσον οι άλλοι εγκρίνουν τις ενέργειές σας.  Σε αυτήν την περίπτωση η αυτοεκτίμησή σας βασίστηκε στους άλλους και είναι πολύ λογικό να νιώθετε ευάλωτοι απέναντι στη γνώμη και την κριτική τους. Στην προσπάθεια σας να προστατευθείτε από την κριτική, το να γίνετε τέλειοι αποτελεί τη μοναδική σας άμυνα.

Οι τελειομανείς υιοθετούν συχνά ανέφικτους στόχους με επακόλουθο η αποτυχία τους να είναι αναπόφευκτη. Το αποτέλεσμα είναι να μειώνονται η παραγωγικότητα και η αποτελεσματικότητά τους.  Τότε έρχεται και η πολύ αυστηρή κριτική στον εαυτό τους που μειώνει την αυτοεκτίμησή τους και τους οδηγεί σε κατάθλιψη. Πολύ πιθανό μάλιστα να εγκαταλείψουν τους στόχους τους και να τους αντικαταστήσουν με άλλους, εξίσου μη ρεαλιστικούς, σκεπτόμενοι ότι αν προσπαθήσουν πιο σκληρά θα τα καταφέρουν…

Αρνητικές σκέψεις και πεποιθήσεις που σχετίζονται με την τελειομανία

  • Ο φόβος της αποτυχίας. Για τους τελειομανείς συνήθως η αποτυχία είναι συνώνυμο της αναξιότητας.
  • Ο φόβος να κάνετε λάθη. Όταν δίνει κανείς ιδιαίτερη βαρύτητα στην αποφυγή λαθών, χάνει την ευκαιρία να μάθει πολλά πράγματα.
  • Ο φόβος της αποδοκιμασίας. Για τους ανθρώπους που σκέφτονται κατ’ αυτόν τον τρόπο, η προοπτική οι άλλοι να ανακαλύψουν τα ελαττώματα τους ταυτίζεται με την απόρριψη.
  • Σκεπτικό του «όλα ή τίποτα». Οι τελειομανείς δυσκολεύονται να δουν τις καταστάσεις στην προοπτική τους διάσταση. Αν τα επιτεύγματά τους δεν είναι τέλεια, θεωρούν τον εαυτό τους ανάξιο.
  • Υπερβολική έμφαση στα «πρέπει». Η ζωή του τελειομανή είναι δομημένη πάνω σε έναν ατελείωτο κατάλογο από «πρέπει» από τον οποίο βέβαια απουσιάζουν οι επιθυμίες και οι ανάγκες.
  • Η πεποίθηση ότι οι άλλοι επιτυγχάνουν τους στόχους τους με ελάχιστη προσπάθεια, λάθη και άγχος. Αντιθέτως οι τελειομανείς αξιολογούν τις δικές τους προσπάθειες σαν ατέρμονες και ανεπαρκείς.

 

Αντιμετώπιση.

Το πρώτο βήμα για να αντιμετωπίσουμε την τελειομανία είναι να συνειδητοποιήσουμε ότι η τελειότητα δεν είναι παρά μια ανέφικτη ψευδαίσθηση.  Στη συνέχειαperfect2 πρέπει να θέσουμε  ρεαλιστικούς και εφικτούς στόχους  για μας κι όχι να ζούμε μέσα σε μια φαντασίωση.  Στο σημείο αυτό θα ήταν καλό να διαλέξουμε  μία δραστηριότητα και αντί να στοχεύσουμε στο 100% να προσπαθήσουμε για το 90%, 80% ή ακόμη και 60% της επιτυχίας της.  Αυτό θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε ότι ο κόσμος δεν τελειώνει αν δεν είμαστε τέλειοι.   Έχει επίσης σημασία να εστιάσουμε στη διαδικασία μιας δραστηριότητας αντί να βλέπουμε μόνο το τελικό αποτέλεσμα.  Αν δεν παίρνουμε απόλαυση από την ίδια τη διαδικασία αλλά μένουμε ναρκισσιστικά προσηλομένοι στο στόχο, τότε μάλλον έχουμε χάσει την ουσία!

Αν νιώθετε άγχος ή θλίψη αναρωτηθείτε: «Μήπως έχω υπερβολικές απαιτήσεις από τον εαυτό μου;»  Αντιμετωπίστε τους φόβους που κρύβονται πίσω από την τελειομανία σας ρωτώντας τον εαυτό σας: «Τί φοβάμαι; Ποιό είναι το χειρότερο πράγμα που μπορεί να μου συμβεί;»  Αναγνωρίστε ότι από τα λάθη του μπορεί κανείς να μάθει πολλά θετικά πράγματα. Όταν κάνετε ένα λάθος αναρωτηθείτε: «τί μαθαίνω από αυτήν την εμπειρία;» Πιο συγκεκριμένα, σκεφτείτε ένα λάθος που κάνατε πρόσφατα και σημειώστε όλα όσα μπορείτε να μάθετε από αυτό.   Αποφεύγετε τη νοοτροπία του «όλα ή τίποτα» όταν σκέπτεστε τους στόχους σας. Διαχωρίστε τις δραστηριότητες που έχουν μεγάλη προτεραιότητα από αυτές που είναι λιγότερο σημαντικές. Για τις τελευταίες προσπαθήστε λιγότερο.

Διεύθυνση

house-logo-md Λεωφ. Κηφισίας 25
115 23, Αμπελόκηποι , Αθήνα
phone-logo-md 210 6422 522
6942 555 697
email_logoinfo@nikospanos.gr